Zoek

Wat is het verschil tussen online en offline marketing

Marketing afbeelding
Image source - Pexels.com

Offline marketing is iets dat de meeste bedrijven begrijpen. Het gaat om zaken als flyers, advertenties en andere directe methoden om nieuwe klanten te bereiken. Maar hoe zit het met online marketing? Dat is het soort marketing dat de meeste mensen associëren met het internet. Zo verkopen bedrijven als Google en Facebook advertenties aan bedrijven en adverteerders. Het zijn echter niet alleen websites die deze vorm van marketing gebruiken; ook offline bedrijven gebruiken digitale strategieën om hun producten onder de aandacht te brengen. Wat is dan het verschil tussen online en offline marketing? Ze maken allebei deel uit van dezelfde strategie; u gebruikt alleen verschillende media in elke omgeving om uw doelgroep te bereiken. Als je bijvoorbeeld een snoepwinkel hebt in een buitenwijk, is een billboard in de buitenlucht misschien een betere keuze voor marketing dan een Instagram-post of een blogbericht over je bedrijf. Blijf lezen om meer te leren over de voor- en nadelen van elk type marketing, zodat u kunt beslissen welke het beste is voor uw bedrijf.

Wat is het verschil tussen online marketing en offline marketing?

Offline marketing vindt plaats in de echte wereld, waar u rechtstreeks contact hebt met consumenten. Online marketing vindt plaats in cyberspace; de nadruk ligt op het opbouwen van een publiek voor uw bedrijf. Offline marketing activiteiten omvatten het promoten van uw bedrijf op beurzen, radio, televisie en gedrukte advertenties, billboards, enzovoort. Online marketing daarentegen omvat e-mailmarketing, bloggen, sociale-mediamarketing, betaalde zoekmarketing, enzovoort. Offline marketing vindt plaats wanneer u oog in oog staat met uw klanten. Je moet betrouwbaar zijn, een uitstekende klantenservice bieden en een geweldig product hebben. Met online marketing kunt u klanten over de hele wereld 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken.

Voordelen van offline marketing

– Creëert offline naamsbekendheid

– Offline marketing is een beproefde manier om naamsbekendheid op te bouwen. De advertenties die u maakt worden gezien door de mensen in uw omgeving, wat betekent dat ze uw bedrijf eerder zullen onthouden. Dit geldt vooral als u investeert in billboards. Mensen rijden door uw billboard zal meestal een paar seconden om te lezen wat er staat. Dit is genoeg tijd om een impact te maken.

– Maximaliseert beperkte marketingdollars

– Wanneer u geld uitgeeft aan offline marketing, weet u precies wat u ervoor krijgt. Dit maakt het gemakkelijk om precies te weten hoeveel uw marketingbudget uw verkoop zal beïnvloeden. Als u bijvoorbeeld $10.000 uitgeeft aan billboards, weet u dat u $10.000 aan omzet uit die investering zult halen.

Nadelen van offline marketing

– Het is duur

– Een succesvolle offline marketingcampagne kost veel geld. U moet de kosten dekken van het drukken van flyers en brochures, het plaatsen van radio- en tv-commercials, het kopen van billboardruimte, en meer. Een ander ding om in gedachten te houden is dat uw marketing budget kan elk jaar omhoog gaan als je probeert voor te blijven op de curve met uw marketing inspanningen.

– Het is niet schaalbaar

– Als u uw bedrijf wilt laten groeien, moet u dat doen zonder te veel uit te geven aan marketing. Maar dat kan moeilijk zijn wanneer uw marketinginspanningen beperkt zijn tot een bepaalde locatie. Als u bijvoorbeeld vertrouwt op de krant om uw klanten te bereiken, wordt uw advertentie hooguit één keer per week geplaatst. Dit betekent dat u slechts een bepaald percentage van uw potentiële klanten per week bereikt.

Voordelen van online marketing

– Bereik een breder publiek

– Zoals we al eerder zeiden, bereikt online marketing een breder publiek dan offline methoden. Met online marketing bereikt u klanten van overal, of ze nu in de straat van uw bedrijf wonen of op een ander continent. Mensen van over de hele wereld bezoeken bijvoorbeeld elke dag Google. U kunt profiteren van het enorme bereik van deze zoekmachine door erop te adverteren.

– Betaalbaarder – Hoewel u voor sommige online marketinginspanningen moet betalen, is het veel betaalbaarder dan offline marketing. U kunt bijvoorbeeld gratis een blog beginnen. En u hoeft geen dure krantenadvertentie te kopen om potentiële klanten te bereiken. Je kunt ook social media sites zoals Facebook en Instagram gebruiken om nieuwe klanten te bereiken.

Nadelen van online marketing

– Het is moeilijk om succes te meten

– Het is gemakkelijk om het succes van offline marketinginspanningen te volgen. Je weet hoeveel flyers je hebt gedrukt, hoeveel krantenadvertenties je hebt laten lopen en hoeveel billboards je hebt geplaatst. Maar het is veel moeilijker om het succes van online marketing te meten. U kunt precies weten hoeveel mensen uw website hebben bezocht, maar het is moeilijk om te weten hoeveel verkopen u daarmee heeft gerealiseerd. Daarom is het belangrijk om een duidelijke digitale strategie te hebben.

– Het is moeilijk om naamsbekendheid op te bouwen met online methodes

Samenvatting

Offline marketing is iets wat u in de echte wereld doet. Het gaat om marketinginspanningen die in de fysieke wereld plaatsvinden, zoals radio, tv, kranten en buitenreclame. Online marketing vindt plaats op het internet, waar u een publiek opbouwt met behulp van verschillende online marketingstrategieën. De beste manier om te bepalen welk type marketingstrategie het beste is voor uw bedrijf, is het identificeren van uw doelgroep. Zodra u dat doet, bepaalt u welk medium zij verkiezen om informatie te consumeren. Zodra u dat weet, weet u welk type marketing het beste is voor uw bedrijf.

Gerelateerde blogs

Je hebt misschien ook interesse in:

Leukste dierenparken van Nederland

Nederland heeft tal van mooie locaties voor dierenliefhebbers. Van grote, bekende parken tot verborgen pareltjes kun je hier genieten van de dierenpracht. In dit artikel

Dagelijks nieuws direct in je mailbox.